HomeDIVERSEBrandul Connex isi ia adio de la noi

Brandul Connex isi ia adio de la noi

Ziua de 27 aprilie marcheaza moartea unuia dintre cele mai cunoscute branduri romanesti, Connex. Clientii operatorului de telefonie mobila intra oficial sub aripa Vodafone, cea mai mare companie de comunicatii mobile din lume.

Schimbarea verdelui Connex pe rosul Vodafone nu va fi singura: aceasta va fi insotita de o serie de noi servicii oferite de operatorul international clientilor sai din Romania.

Unde incepe povestea

In noiembrie 1996, consortiul canadian Telesystems International Wireless (TIW) cistiga una dintre cele doua licente de telefonie mobila disponibile pe piata. Atunci a aparut compania MobiFon, care mai avea, pe linga TIW, in actionariat AirTouch Canada, Logic Telecom, Fondul Roman de Investitii, Ana Electronics, grupul industrial ISAF si Posta Romana.

In 15 aprilie 1997, in Romania era lansata prima retea de telefonie mobila digitala, sub numele de Connex GSM. La doar 135 de zile de la primirea licentei.

Opt ani in citeva rinduri

In 1998, Connex lanseaza serviciul de mesaje scurte (SMS). In acelasi an urmeaza lansarea serviciilor de date si fax. In 1999, Connex ofera servicii complete de Internet prin Xnet. In 2000, operatorul lanseaza serviciul de “chat”, precum si tehnologia WAP (Wireless Application Protocol).

Dupa un an, urmeaza primul portal mobil din Romania, myX, si serviciile de divertisment mobil (dating, tonuri de apel, logo-uri si jocuri). Tot in 2001 introduce GPRS (General Packet Radio Service). 2002 aduce Mobile Banking si incarcarea electronica a cartelelor, iar 2003 serviciul Connex NetZone (acces wireless la Internet cu viteza broadband) si GPRS Roaming.

Acelasi an inseamna lansarea serviciului mail2sms, care permite trimiterea de mesaje text din Microsoft Outlook pe mobil si a serviciului myBanking, care permite plata facturii de pe telefonul mobil. La 6 octombrie 2003 Connex atinge cifra-record de trei milioane de clienti. In 2005 sint lansate oficial, in premiera, serviciile 3G.

Mai 2005 marcheaza cea mai mare tranzactie din Romania ultimilor 15 ani (estimata la 2,5 miliarde de dolari), la acea data, prin cumpararea MobiFon de catre Vodafone, iar o luna mai tirziu se lanseaza primul portal 3G din Romania, “Play”.

In prezent, Connex are 6,1 milioane de clienti in Romania si produce, conform companiei, 1% din PIB-ul Romaniei. Vodafone are divizii in 27 de tari si retele partenere in alte 14 tari, oferind servicii catre mai mult de 154,8 milioane de clienti din intreaga lume.

Conducerea Connex

In perioada 1997-2000, la conducerea companiei s-a aflat Alexander Tolstoy, urmas al marelui scriitor Lev Tolstoi. Din 2000, conducerea a fost preluata de un alt canadian, Ted Lattimore, care a fost urmat de o romanca, Liliana Solomon, de la 1 noiembrie 2005, data de la care se schimba si numele operatorului in Connex Vodafone.

Anterior, aceasta a detinut pozitia de director financiar al operatorului T-Mobile din Marea Britanie in departamentul GSM din companie. Liliana Solomon a mai ocupat si functia de vicepresedinte executiv la Deutsche Telekom.

Rebranding cu incetinitorul

Vodafone a inceput campania de rebranding la Connex in toamna anului trecut, anuntind o perioada intermediara, in care romanii sa se obisnuiasca treptat cu noul brand. Pentru promovarea uniunii dintre cele doua branduri, agentia McCann Erickson a realizat campania “Impreuna”, dar oficialii Vodafone au explicat ca produsul Connex Vodafone va dura cel mult un an pe piata romaneasca.

Rebrandingul a fost accelerat insa, iar romanii au putut vedea prima aparitie a brandului Vodafone, fara Connex, o data cu sponsorizarea concertului Depeche Mode. Cind a preluat Dialog-ul acum patru ani, Orange, principalul rival al companiei pe piata autohtona, a recurs la o alta modalitate de rebranding.

Trecerea s-a facut dintr-o data, fara pasi intermediari, brandurile Alo si Dialog fiind inlocuite direct cu Orange, schimbarea fiind ajutata si de faptul ca ambele companii mizau pe aceeasi culoare in promovare. Chiar daca pentru utilizatori trecerea a parut scurta, proiectul de rebranding pentru Orange a durat aproape un an: din aprilie 2001 pina in aprilie 2002. (A.B.)

Orange a inghitit Dialog in 2002

Al doilea operator GSM din Romania si-a facut aparitia pe piata in iunie 1997. Numit Dialog si competitor al Connex, operatorul a trecut prin procesul de rebranding la 5 aprilie 2002, dupa ce gigantul international Orange a cumparat firma MobilRom, proprietar al Dialog. Invesmintat din portocaliu (culoarea sa) in…

portocaliu, (culoarea Orange), noul operator a preluat si numele, devenind Orange Romania. In 2001, MobilRom raporta venituri de 378 de milioane de euro, comparativ cu 297 de milioane de euro in 2000. Numarul utilizatorilor crescuse de la 1,2 milioane de clienti, la sfirsitul anului 2000, la 1,6 milioane de clienti in decembrie 2001.

Tot in 2001 MobilRom lansa Dialog WAP, taxarea la secunda, Dialog Free, Alo Night&Day si GPRS.

Cotidianul, 26 apr 2006

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Must Read