In 1980, mogulul media Rupert Murdoch ii facea unuia dintre executivii sai o predictie care la acea data parea aberanta: “Intr-o buna zi, presa si publicitatea ce vine o data cu ea vor fi livrate in mediul digital. Nu vom mai avea nevoie de cerneala si hartie”.

La mai bine de 25 de ani dupa anticiparea lui Murdoch, cei mai mari editori de reviste din lume s-au intalnit la Hanovra, cu ocazia seminarului Magazine Media 2.0, pentru a discuta viitorul industriei. Au cazut de comun acord ca acesta va fi pe internet, insa deocamdata afacerile le merg pe minus, se arata intr-un material publicat de International Herald Tribune.

Suntem la inceputul unei noi ere pe piata media. A venit momentul ca industria sa-si identifice posibilitatile. – Donald Kummerfeld, fost presedinte al News America Publishing, presedinte executiv al Federatiei Internationale a Presei

Reprezentantii celor mai mari trusturi de presa din peste 25 de tari au incercat sa gaseasca solutia supravietuirii afacerilor, fara a identifica inca o cale viabila catre succes.

Dupa cheltuirea a zeci de milioane de dolari pentru achizitionarea de firme de publicitate sau de companii care sa ofere solutia problemelor cu care se confrunta, numai o foarte mica parte dintre cei prezenti la Hanovra au putut afirma ca activitatea din on-line le aduce mai mult de 3% din totalul incasarilor.

O singura companie – Meredith Corporation din Statele Unite – editor a 26 de reviste, a spus ca face profituri insemnate din cele 32 de site-uri pe care le opereaza.

Internetul – un mediu lacom si imprevizibil

Pentru cei mai multi editori care au participat la seminarul de la Hanovra, internetul reprezinta un mediu lacom care aspira cititorii si publicitatea spre un viitor nesigur.

Dupa ani buni in care au refuzat cu vehemeta sa recunoasca pericolul reprezentat de internet, multi dintre editorii prezenti la Magazine Media 2.0 au spus ca implementeaza strategii pentru a reforma si mai ales proteja diviziile de print.

Hachette, o companie franceza membra a trustului Lagardere, a inceput sa vanda abonamente-online la cele 200 de titluri pe care le detine. Din luna august a anului trecut a reusit sa vanda aproximativ 20 de mii de abonamente, insa fara sa faca profit.

Publicarea de texte on-line, in ciuda costurilor mici pe care le implica, e amenintatoare pentru companii precum Hachette sau Axel Springer, in special datorita perceptiei potrivit careia orice text de pe internet trebuie sa fie gratuit.

Mare majoritate a editorilor prezenti la Hanovra au admis ca singura solutie pentru afacerile lor este de a dezvolta pe cat se poate activitatea on-line. Motivul este cat se poate de pragmatic. Majoritatea advertiserilor incep sa se orienteze tot mai mult catre site-uri, forumuri sau jocuri web.

Mercedes se promoveaza in Second Life

Unul din cazurile cele mai elocvente asupra modului in care se cheltuie banii pentru reclama il constituie abordarea Mercedez Benz. In cursul anului 2007, Mercedes urmeaza sa cheltuiasca peste 100 de milioane de euro pentru promovarea noului model C-Classe.

Olaf Gottegens, vice-presedinte pentru comunicare in cadrul companiei, a spus la Hanovra, citat de International Herald Tribune, ca sumele alocate publicitatii pe internet sunt in crestere, fara insa a preciza cota alocata publicitatii on-line.

Cert este ca pentru promovarea C-Classe Mercedes a alocat cateva milioane de dolari publicitatii pe telefoanele mobile si pe internet, mergand pana acolo incat sa-si faca reclama in cadul jocului Second Life.

“Cred ca modurile in care se cumpara spatiu in media nu mai este de actualitate si nu va mai fi folosit in viitor” a spus Gottegens la Hanovra, facand referire la actualele metode si bugete alocate media-buying-ului.

Si gigantul media Axel Springer investeste la greu in dezvoltarea resurselor web ale trustului. Astfel, in ultimile sase luni si-a construit o echipa de peste 200 de specialisti web si a achizionat patru companii specializate in advertising-ul pe internet si dezvoltarea de servicii web.

“Facem multe vanzari pe net, insa per total mergem pe minus”, a spus Andreas Wiele, presedinte in cadrul trustului. “Companiile cer de la noi o strategie pentru internet si noi trebuie sa le-o oferim”, a mai declarat Wiele.

HotNews.ro, Cristian Covaci, 19 mar 2007

SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here