In Iulie (2006), Microsoft si Yahoo au anuntat interoperabilitatea intre serviciile lor de Instant Messaging (IM), si anume intre MSN si Yahoo Messenger. Stirea a fost intoarsa pe toate partile de presa de specialitate, unii analisti mergand pana la a “prevede” (parerea mea in mod total nejustificat) achizitia lui Yahoo de catre Microsoft.

S-a vorbit mult despre cine resimte aceasta lovitura! Mai toti “analistii de cartier” s-au repezit sa descrie marea lovitura primita de Google?!? De fapt, Google este un jucator neglijabil pe piata de IM avand sub 1% din piata! Cine isi face cu siguranta griji este AOL care detine in acest moment peste 56% din piata de IM cu produsele ICQ si AIM.

S-a vorbit mult despre competitie dar prea putin despre valoarea efectiva a IM-ului. De ce se lupta lumea pentru dominarea pietei de IM?

Ei bine, conform unui studiu publicat de Jupiter Research, utilizatorii care folosesc IM-ul zilnic sunt cei mai activi utilizatori Internet, si sunt cei mai dispusi sa plateasca pentru servicii si produse promovate online!

Graficul de mai jos va ofera o comparatie intre un utilizator normal de internet (care foloseste IM in mod sporadic) si un utilizator care foloseste IM zilnic. Intrebarea care a fost pusa a fost: “Gandeste-te la modul in care ai utilizat Internetul in ultimul an. Care din activitatile de mai jos sunt reprezentative pentru dumneavoastra?”

image001.JPG
© 2006 JupiterResearch, a division of JupiterKagan, Inc.

De ce sunt utilizatorii de IM mai interesanti?

Iata cateva exemple:

– Pentru ca s-au conectati online pentru perioade indelungate de timp (vorbim aici de ore). Este limpede ca in acest caz campaniile de brand awarness bazate pe banere sau trailers sunt mult mai efective.

– Peste 20% dintre utilizatorii IM isi personalizeaza messangerul sau site-urile pe care le viziteaza in mod frecvent. Ei isi aleg foarte des teme (skins) care sunt pentru ei foarte “cool” dar care de fapt sunt lansate de companii puternice precum pepsi, coca-cola, adidas, etc. companii care platesc bani grei sa fie reprezentate pe aceste site-uri.

– Utilizatorii IM sunt utilizatorii viitorului! Peste 85% dintre persoanele intre 15 si 17 ani folosesc IM-ul zilnic! Sub 15 ani procentajul este si mai mare.

– IM este un instrument puternic de “stikiness”. Termenul defineste modalitatile de a te asigura ca vizitatorii site-ului tau se reintorc si devin vizitatori fideli.

IM-ul va domina comunicarea de maine

IM-ul este extrem de popular in randul utilizatorilor foarte tineri. Cand sunt in fata computerului ei aleg IM-ul ca optiune primara de comunicare, inaintea mailului, telefonului (normal sau InternetPhone). Ei bine, pe masura ce acesti vizitatori tineri inainteaza in varsta, rolul telefonului in viata de zi cu zi va avea de suferit, iar e-mailul probabil ca va disparea cu desavarsire.

Marile compani de software si nu numai prevad aceste schimbari si isi adapteaza strategia de piata tinand cont de importanta IM-ului.

Cateva istorii interesante din Olanda unde MSN Messanger-ul are o penetratie foarte mare:

ChatMan sau robotii MSN-ului

In urma cu un an de zile, firma de telefonie KPN a lansat un robot care raspunde in mod automat la mesajele adresate lui (ChatMan). El poate fi inclus in lista de prieteni pe MSN si poti discuta cu el de cate ori simti nevoia. Campania a fost puternic sustinuta la televiziune si in prima luna peste 10.000 de oameni l-au inclus pe ChatMan in lista lor de prieteni.

Surpriza este insa alta: dupa ce campania s-a terminat, ChatMan a ramas activ si continua sa “traiasca” in spatiul virtual, fiind chiar mai popular decat la inceput! Peste 200.000 de oameni l-au inclus pe ChatMan in lista lor de prieteni si continua sa vorbeasca cu el in medie de minim 10 minute pe zi!

Iata o scurta conversatie tradusa din olandeza in romaneste:

Florin: Salut
ChatMan: Salut! Ce mai faci?

Florin: Cine esti tu?
ChatMan: Crezi ca asta are vreo importanta? Apropo, stiati ca astazi am deschis 26 de magazine? Este un adevarat record, nu crezi?

Succesul lui ChatMan a fost continuat si de alti producatori de servicii. Astfel a aparut:

– Amazon Inside Messanger – unde poti cauta carti, CD-uri, dar unde poti primi si stiri sau cauta curse de avion.

– Movie Scount – cu informatie despre filme, cinematografe etc.

– Radio 538 – unde poti discuta despre muzica, topuri etc.

– Etc. (vezi http://www.robotinvaders.com/main/Gallery.aspx )

Microsoft insusi a creeat robotul Encarta (pentru lista de prieteni encarta@conversagent.com) care raspunde instantaneu la toate intrebarile adresate ei de genul: Cine a fost Nicolae Ceausescu? Exemplu:

Florin spune: Who is Ceausescu?

Encarta® Instant Answers spune: Ceausescu, Nicolae (1918-1989), President of Romania (1967-1989) and General Secretary of the Romanian Communist Party (1965-1989)..

Unii analisti considera ca utilizatorul IM va renunta chiar la Google in momentul in care rezultatele cautarii pot apare prin interogarea unui robot IM Google.

Microsoft incurajeaza puternic dezvoltarea de roboti pentru MSN Messanger. Recent chiar a lansat o competitie cu premii in valoare de 40.000 de dolari (mai multe aici: http://www.robotinvaders.com/

In loc de concluzie:

Instant messaging-ul este mult mai mult decat un simplu instrument de comunicare si prezenta online: este o adevarata industrie cu un potential foarte mare.

AOL ramane principalul jucator pe piata platformelor IM si nu sta pe loc! De curand AOL a achizitionat compania Userplane (specialist in web IM, a carei tehnologie este folosita de site-uri mari precum date.com, MySpace.com etc.). Microsoft si Yahoo sunt principalii competitori si sunt din ce in ce mai agresivi. Ambele companii lucreaza la perfectionarea suportului de comunicare vocala.

Google face eforturi sa penetreze aceasta piata si a anuntat saptamana trecuta un upgrade al produsului sau GoogleTalk. Web-based IM-ul este dominat de Meebo si Six Apart care sustin ca web-based IM-ul este va inlocui foarte curend produsul desktop.

Mai multe companii lucreaza la integrarea IM-uliu in technologia mobila, Sony lansand saptamana trecuta telefonul MYLO, o solutie WiFi mobila pentru IM si Voice over IP.

In afara ICT-ului, multe companii au inteles ca IM-ul nu mai este un fenomen de neglijat si au inclus deja IM-ul in strategia lor de promovare. De asemenea IM-ul este din ce in ce mai des intalnit ca instrument de comunicare in angajati (ca instrument de Enterprise).

Microsoft considera IM-ul unui din stalpii de baza ai infrastructurii care sta la baza viziunii Microsoft “The new way of working!”

Intrebari? Idei? Va astept pe MSN messanger (florin_popescu@hotmail.com).

Florin Popescu a absolvit Facultatea de Automatica si Calculatoare din Bucuresti, si are un Master Degree in Computational Engineering de la Universitatea din Munchen.

In cariera sa, Florin a ocupat pozitii precum: Team Lider, Project Manager, Enterprise Arhitect, etc.).

In prezent este IT Consultant pentru Microsoft Services in Olanda.
A condus si conduce in continuare proiecte majore si a oferit consultanta pentru firme precum ING, KPN, VNU, Philips, ABN AMRO, Ministerul Transporturilor din Olanda etc.

Este casatorit si este tatal unui baietel de 6 ani. In timpul liber se ocupa de www.desprecopii.com, site-ul sau personal.

HotNews.ro, Florin Popescu, 28 aug 2006

SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here