HomeDIVERSENoul Cod Fiscal - furtuna intr-un pahar cu apa

Noul Cod Fiscal – furtuna intr-un pahar cu apa

Adoptat cu emotii mari de catre Parlament, Codul Fiscal urmeaza sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Fara sa aduca noutati spectaculoase in ce priveste sistemul fiscal, noul Cod isi propune, in opinia autoritatilor, sa fie atit functional, adaptat cerintelor UE, cat si sa contribuie la stimularea mediului de afaceri din Romania. Analistii economici consultati de HotNews.ro au insa o opinie mai nuantata.

Intrebat daca actualul Cod Fiscal reprezinta o reformare a sistemului de taxe si impozite din Romania, in acord cu cerintele europene, Constantin Rudnitchi, redactor sef al revistei Bilant considera ca problema nu se pune neaparat asa.

“Europa insasi este relativ diversa in ceea ce priveste fiscalitatea. Mai mult decat atat, Europa este relativ pemisiva in ceea ce priveste fiscalitatea, in sensul ca nu impune statelor membre cote sau procentaje comune”.

“Problema care se punea era in ce masura sistemul fiscal este adaptat la economia romaneasca. Din acest punct de vedere, noul Cod fiscal a fost, pana la urma, o furtuna intr-un pahar cu apa. S-a vorbit mult, s-a speculat politic, s-a creat multa confuzie, dar in cele din urma, modificarile nu sunt spectaculoase”.

In opinia lui Rudnitchi, doua mari probleme ar fi trebuit abordate de Codul Fiscal: microintreprinderile si impozitul pe piata de capital, “care au ramas aproape de ceea ce poate suporta economia romaneasca”.

Conform Codului Fiscal, veniturile microintreprinderilor vor fi taxate 2% in 2007, cota urmand sa creasca progresiv la 2,5% in 2008, respectiv 3%, in 2009. Ministerul Finantelor a dorit initial un impozit de 16% aplicat profitului microfirmelor.

Pe de alta parte, companiile care investesc peste 500.000 euro pot beneficia de scutiri de la plata taxelor locale pe cladiri si terenuri pentru o perioada de cel mult cinci ani.

Gabriel Biris, avocat in cadrul firmei Biris Goran SCA apreciaza ca reducerea impozitului pentru microintreoprinderi e o masura foarte buna, menita sa incurajeze activitatea firmelor mici.

El crede insa ca exista si aspecte negative legate de activitatea micro-intreprinderilor.

“Din pacate, acest regim de impozitare a putut si va putea fi folosit in mod abuziv. Si ma refer aici la folosirea acestuia pentru afaceri specultive, pentru plata salariilor si mai ales pentru transferul profitului de pe societati ce sunt impozitate cu 16% pe aceste micro-intreprinderi.”

In opinia lui Biris, principala problema a noului Cod Fiscal este mentinerea la un nivel foarte ridicat al contributiilor sociale – aproximativ 47% din salariu – in timp ce media europeana e de 36.5%.

“Am sustinut intotdeauna ca trebuie reformat radical modul de calculare a contributiilor sociale. Baza de calcul e prohibitiv de mare”, spune Gabriel Biris. “Mentinerea unui nivel atat de ridicat e principalul motiv pentru care cota unica de 16% nu a avut efectul prevazut si anume scoaterea la suprafata a salariilor mari din economie”, continua Biris.

“Ca sa va dau un exemplu: la 31 mai anul trecut existau in Romania doar 36 de mii de salarii de peste 40 de milioane lei si, concomitent, erau inregistrate aproape 200 de mii de micro-intreprinderi cu un singur angajat. In acest fel legislativul nu face decit sa pastreze portite de evitare a platii unor contributii normale”, a conchis Gabriel Biris.

Una dintre cele mai discutate prevederi ale Codului Fiscal a fost cea privind taxele si impozitele de pe piata de capital. In varianta finala se prevede ca persoanele care isi vand actiunile detinute mai mult de un an vor plati in continuare un impozit de 1% pe castigul din aceasta tranzactie, iar cei care detin actiunile mai putin de un an vor plati 16%.

Ministerul de Finante dorea introducerea unui impozit unic de 16% pentru aceste tranzactii, cu plati anticipate de 5%.

Constantin Rudnitchi crede ca au trecut vremurile cind piata de capital putea fi incurajata prin impozite si taxe mai mici. “Cred insa ca, in primul rand, piata de capital are nevoie de o legislatie fiscala predictibila. Adica, mi se pare corect ca impozitul pe tranzactii bursiere sa fie 16%, doar ca jucatorii de pe Bursa sa stie de cand si cum se aplica acesta cota. Din acest punct de vedere, cred ca noul Cod fiscal este nefericit”.

In opinia lui Rudnitchi esenta Bursei este speculatia si de aceea “esential este sa nu se ajunga la aberatii de genul: sa se impoziteze pierderile. Singurul pas inainte, in acest domeniu, este acela ca se precizeaza o data clara, si anume faptul ca incepand cu anul viitor se vor impozita castigurile nete cu 16%.

Cei care activeaza pe Bursa pot fi multumiti cu noul Cod fiscal daca avem in vedere multele si ciudatele variante de impozitare care s-au vehiculat in ultimele sase luni”.

O alta chestiune abordata doar partial este cea a impozitului pe veniturile agricole, noul Cod fiscal nefacind decat sa mai amane un lucru care oricum se va intampla: taxarea veniturilor din activitati agricole. “Din acest punct de vedere, se poate spune ca agricultorii mai au un moment de respiro. Vor profita de el? Ma indoiesc”, spune Rudnitchi.

“In mod normal, agricultorii seriosi ar trebui sa se pregateasca, cel putin psihologic, pentru momentul in care vor fi impozitati. Asadar, deocamdata, noul Cod fiscal nici nu ii sprijina, nici nu-i incurca pe agricultori. As spune ca ii va sprijini, atunci cand li se vor impozita veniturile, daca legea va gasi o modalitate de a nu deduce din impozit o parte din cheltuieli.

Altfel, daca se va aplica un impozit de 2% din venituri, totul va semana cu impozitul pe venitul global. Bugetul ia bani, dar nu acorda nici o deducere care sa incurajeze dezvoltarea unui domeniu sau altul”.

HotNews.ro, M. Chiriac, V. Telibasa, 06 iul 2006

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Must Read